بخشنامه تازه مالیاتی درباره صورتحساب الکترونیکی؛ جزئیات معافیتها اعلام شد
سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامهای تازه، شرایط معافیت برخی صاحبان مشاغل از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در سال ۱۴۰۵ را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه، برخی مودیان در صورت قرار داشتن میزان فروش سالانه آنها زیر سقف تعیینشده، مشمول معافیت خواهند بود؛ البته گروههایی نیز بدون توجه به […]
سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامهای تازه، شرایط معافیت برخی صاحبان مشاغل از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در سال ۱۴۰۵ را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه، برخی مودیان در صورت قرار داشتن میزان فروش سالانه آنها زیر سقف تعیینشده، مشمول معافیت خواهند بود؛ البته گروههایی نیز بدون توجه به میزان فروش، همچنان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.
چه کسانی از صورتحساب الکترونیکی معاف هستند؟
به گزارش انرژی گویا، سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده ۱۴ مکرر قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان و آییننامه اجرایی آن، ضوابط معافیت صاحبان مشاغل از صدور صورتحساب الکترونیکی را تشریح کرده است.
بر اساس این بخشنامه، صاحبان مشاغلی که تا پایان سال ۱۴۰۴ از صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده ۱۴ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان معاف بودهاند یا فعالیت خود را از سال ۱۴۰۵ آغاز کردهاند، در صورتی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۴۰۵ کمتر از ۱۲۰ میلیارد ریال باشد، از صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در سامانه مودیان معاف خواهند بود.
شرط عبور نکردن از سقف فروش
در بخشنامه سازمان امور مالیاتی، سابقه فروش مودیان در سالهای گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته است.
اگر مجموع فروش کالا و خدمات یک مودی در سال ۱۴۰۲ از ۱۸۰ میلیارد ریال و در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ از ۱۴۴ میلیارد ریال بیشتر نشده باشد، اما فروش او در سال ۱۴۰۵ از سقف ۱۲۰ میلیارد ریال عبور کند، معافیت وی مطابق مقررات از ابتدای دومین دوره پس از پایان دوره عبور از نصاب، لغو خواهد شد.
این دسته از مودیان پس از خروج از شرایط معافیت، با رعایت مقررات مربوطه باید نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول یا دوم اقدام کنند.
سقف معافیت برای اشخاص حقیقی چگونه محاسبه میشود؟
طبق بخشنامه جدید، حد نصاب تعیینشده در ماده ۱۴ مکرر قانون برای پروندههای مالیاتی اشخاص حقیقی، چه بهصورت انفرادی و چه مشارکتی، به ازای هر پرونده مالیاتی محاسبه خواهد شد.
چه کسانی با هر میزان فروش همچنان باید صورتحساب صادر کنند؟
برخی گروهها حتی در صورت پایین بودن میزان فروش سالانه، مشمول معافیت تعیینشده در این بخشنامه نیستند و همچنان باید صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.
این گروهها عبارتند از:
- کلیه اشخاص حقوقی موضوع فصل پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای آن.
- صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانهها، دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی و همچنین فعالان حوزههای حقوقی از جمله وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده.
- عرضهکنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین، بدون توجه به میزان فروش.
- فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی موضوع قانون.
- واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که طبق تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، استانداردها و حدود مجاز زیستمحیطی را رعایت نمیکنند؛ مشمولیت این گروه از ابتدای دومین دوره مالیاتی پس از پایان دوره درج در پایگاه واحدهای آلاینده خواهد بود.
معافیت صورتحساب الکترونیکی در مناطق آزاد هم اجرا میشود
مفاد این بخشنامه تنها به فعالان اقتصادی سایر مناطق کشور محدود نیست و برای فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی نیز اجرا خواهد شد.
همچنین مودیانی که در یک دوره مالیاتی شرایط استفاده از معافیت را از دست میدهند و مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی میشوند، در دورههای بعدی صرفاً به دلیل کاهش فروش یا رفع آلایندگی، امکان بازگشت خودکار به این معافیت را نخواهند داشت.
رسید کارتخوان چه زمانی صورتحساب الکترونیکی محسوب میشود؟
طبق بخشنامه جدید، در صورتی که مودی عرضهکننده یک نوع کالا یا خدمت باشد یا کالاها و خدمات عرضهشده از سوی او مشمول نرخ یکسان مالیات بر ارزش افزوده باشند، تا پایان سال ۱۴۰۵ رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی میتواند بهعنوان صورتحساب الکترونیکی محسوب شود.
همچنین فروش کالا و خدمات فعالان اقتصادی که مشمول فراخوانهای مالیات بر ارزش افزوده نیستند، مشمول حکم تبصره ۲ ماده ۱۴ مکرر قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید